![]() |
![]() |
|
Rekomendacijos dėl vaistinių preparatų reklamos |
Atsižvelgdami į Jūsų dažniausiai pateikiamus klausimus dėl vaistinių preparatų reklamos ir siekdami užkirsti kelią galimiems teisės aktų pažeidimams, Jūsų patogumui, parengėme atsakymus į dažniausiai pasitaikančius aktualius klausimus. Tikimės, kad ši informacija bus Jums naudinga. I. Bendrieji reikalavimai vaistinių preparatų reklamai 1. Kokie reikalavimai taikomi primenamajai vaistinių preparatų reklamai? Vadovaujantis Vaistinių preparatų reklamos taisyklių 7 punktu, primenamojoje vaistinio preparato reklamoje turi būti nurodytas tik vaistinio preparato pavadinimas arba tarptautinis vaistinės medžiagos pavadinimas (jei toks yra), arba prekės ženklas. Primenamoji vaistinio preparato reklama gali būti skleidžiama tik visuomenės informavimo priemonėmis. Taigi primenamosios vaistinių preparatų reklamos negalima skleisti ant puodelių, laikrodžių, rašiklių, chalatų ir pan. Atkreipiame dėmesį, kad Visuomenės informavimo įstatymo 2 straipsnio 86 dalis nustato, kad visuomenės informavimo priemonė yra laikraštis, žurnalas, biuletenis ar kitas leidinys, knyga, televizijos programa, radijo programa, kino ar kita garso ir vaizdo studijų produkcija, informacinės visuomenės informavimo priemonė ir kita priemonė, kuria viešai skleidžiama informacija. Svarbu ir tai, kad Vaistinių preparatų reklamos taisyklių 221 punktas nustato, kad skleidžiant vaistinių preparatų reklamą specialistams, draudžiama jiems duoti dovanas, įskaitant suvenyrus ir kitus daiktus, susijusius ar nesusijusius su specialisto vykdoma profesine veikla. 2. Kokie reikalavimai taikomi vaistinio preparato reklamai, jei ji pateikiama interviu forma? Į ką reiktų atkreipti dėmesį tokiu būdu skleidžiant reklamą? Reiktų atkreipti dėmesį į tai, kad vaistiniai preparatai turi būti reklamuojami taip, kad visuomenei būtų aišku, jog tai yra reklama ir kad reklamuojamasis produktas yra vaistinis preparatas (Farmacijos įstatymo 49 straipsnio 3 dalis). Jei reklamos davėjas už pinigus ar kitais būdais atlygina už reklaminės medžiagos paskleidimą, tokia reklaminė medžiaga visais atvejais bus laikoma paslėpta reklama (Reklamos įstatymo 6 straipsnis). Be to, pagal Reklamos įstatymo 8 straipsnis nustato, kad reklama turi būti aiškiai atpažįstama pagal pateikimo formą. Jei tikėtina, kad reklamos vartotojai visuomenės informavimo priemonėje skleidžiamos reklamos dėl jos pateikimo formos gali neatpažinti, tokia reklama turi būti pažymėta rodžiu „Reklama“. 3. Vaistas „x“ įregistruotas 2022 m. vasario 1 d., tačiau jis Lietuvos rinkai buvo pradėtas tiekti nuo 2023 m. vasario 1 d.. Kiek laiko galima tokio vaistinio preparato reklamoje naudoti žodį „Naujas“? Vadovaujantis Vaistinių preparatų reklamos taisyklių 8 punktu, vaistinio preparato reklamoje žodį „naujas“ ar jo sinonimus apibūdinant vaistinį preparatą leidžiama vartoti ne ilgiau kaip vienus metus nuo pirmosios ataskaitos apie juridinio asmens, turinčio didmeninio platinimo licenciją, turimas šio vaistinio preparato atsargas pateikimo Valstybinei vaistų kontrolės tarnybai prie Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerijos (toliau – Tarnyba) dienos. 4. Homeopatinio vaistinio preparato charakteristikų santraukos 4.1 skyriuje nurodyta, kad vaistas skirtas „x“ ligos simptomams lengvinti. Ar pakaks reklamoje nurodyti indikaciją, nenurodant, kad „indikacijos pagrįstos tik homeopatijos principais“. Ne, tokios informacijos nepakanka, nes vadovaujantis Lietuvos Respublikos farmacijos įstatymo (toliau – Farmacijos įstatymas) 49 straipsnio 2 dalimi, vaistinių preparatų reklama turi būti neklaidinanti ir objektyvi, informacija ir joje vartojami terminai turi atitikti vaistinio preparato charakteristikų santrauką, objektyviai apibūdinti vaistinio preparato savybes ir skatinti racionalų jo vartojimą. Taigi vaistinio preparato charakteristikų santraukos 4.1 skyriuje esantį minėtą teiginį vaistinio preparato reklamoje nurodyti reikia. 5. Jei vaistinio preparato reklamoje nurodoma gydytojo nuomonė apie vaistinio preparato poveikį, ar tokie teiginiai yra laikomi vaistinio preparato reklama? Taip. Jei reklamuojant vaistinį preparatą pateikiama ir farmacinė informacija, tokia informacija laikoma sudėtine reklamos dalimi (žr. Vaistinių preparatų reklamos taisyklių 71 punktą). 6. Ar reklamos agentūra, kuri yra atsakinga ir už vaistinio preparato reklamos skleidimą, atsako už vaistinių preparatų reklamos pažeidimus? Vaistinių preparatų reklamos taisyklių 5 punktas nustato, kad vaistinio preparato reklamos davėjas gali būti tik vaistinio preparato registruotojas ir (ar) jo atstovas. Reklamos gamintojas, tarpininkas ar skleidėjas atsako už vaistinio preparato naudojimo pažeidimą tik tuo atveju, jei tai atsitinka dėl jo veikimo ar neveikimo arba jis negali pateikti įrodymų, leidžiančių nustatyti reklamos davėją. Taigi jei pažeidimas bus padarytas dėl reklamos agentūros veikimo ar neveikimo, atsakomybė už vaistinio preparato reklamos pažeidimą bus reklamos agentūros. 7. Kas yra reklamos tarpininkas? Ar tarpininkas gali parengti visą vaistinio preparato reklamos turinį? Vaistinių preparatų reklamos taisyklių 6 punkte įtvirtinta reklamos tarpininko sąvoka suprantama taip, kaip ji yra apibrėžiama Reklamos įstatymo 2 straipsnio 16 dalyje, pagal kurią reklamos tarpininkas – reklamos paslaugų teikėjas, tarpininkaujantis užsakant reklamos skleidimo arba reklamos gamybos ir skleidimo paslaugas. Vaistinių preparatų reklamos taisyklių 35.1, 35.4 punktai nustato pareigą reklamos tarpininkui, jei jis nėra reklamos davėjas, nekeisti reklamos davėjo pateiktos vaistinio preparato reklamos turinio, sudaryti sąlygas reklamos davėjui pašalinti gaminamos ar skleidžiamos vaistinių preparatų reklamos pažeidimus. Taigi darytina išvada, jog vaistinio preparato reklamos turinį gali nustatyti tik reklamos davėjas – asmuo, kurio iniciatyva ir interesais naudojama (užsakoma, gaminama, skleidžiama) reklama (Reklamos įstatymo 2 straipsnio 10 dalis). II. Gyventojams skirta vaistinių preparatų reklama Įgyvendinant Farmacijos įstatymo 416 straipsnio 1 dalies 4 punktą, vaistų laikymo vietoje turi būti nurodyta šiame punkte nustatyta informacija: a) vaistinių preparatų pardavimo kaina; b) informacija „Nereceptiniai vaistai“, „Prašome įdėmiai perskaityti pakuotės lapelį, jeigu jo nėra, – informaciją ant išorinės pakuotės, ir vaistą vartoti, kaip nurodyta. Netinkamai vartojamas vaistas gali pakenkti Jūsų sveikatai“, „Jeigu simptomai nepraeina ar atsirado šalutinis poveikis, dėl tolesnio vaisto vartojimo būtina pasitarti su gydytoju ar vaistininku“, „Pardavėjas-kasininkas apie vaistinius preparatus informacijos neteikia“; c) įspėjimas gyventojams apie draudimą ardyti vaistinių preparatų pakuotes prekybos vietoje jų neįsigijus; d) draudimas pirkti vaistinius preparatus asmenims iki 16 metų. Jeigu vaistiniai preparatai laikomi gyventojams nematomoje vietoje, pvz., spintelėje, uždarytoje lentynoje, siekiant supažindinti pirkėjus su parduodamų vaistų asortimentu, gali būti pateikiamas visų parduodamų vaistų kainynas (pavadinimas, kaina) su nuotraukomis ar be jų papildomai nepateikiant informacijos apie vaistų savybes. Ši informacija turėtų būti pateikiama vaistų laikymo vietoje. Pažymime, kad tik dalies parduodamų vaistų pavadinimų ar nuotraukų pateikimas būtų laikomas vaistų reklama, nes gyventojų dėmesys būtų atkreipiamas į tam tikrus vaistus, o ne į visą parduodamą asortimentą. Dėl vaistinių preparatų reklamos skleidimo leidinukuose, kuriuose skleidžiama reklaminio pobūdžio informacija apie parduotuvės asortimentą, įskaitant vaistinius preparatus, kuriuos leidžiama parduoti mažmeninės prekybos įmonėse (t. y. skleidžiama vaistų reklama). Prekybos įmonės gali skleisti nereceptinių vaistų reklamą gyventojams, jeigu yra sudarę sutartį su reklamos davėju (t. y. vaisto registruotoju ar jo įgaliotu atstovu). Specialiuosius reikalavimus vaistinių preparatų reklamai reglamentuoja Farmacijos įstatymas, Vaistinių preparatų reklamos taisyklės, patvirtintos Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2006 m. gruodžio 28 d. įsakymu Nr. V-1128 „Dėl vaistinių preparatų reklamos taisyklių patvirtinimo“ (toliau – Taisyklės). Bendrieji reikalavimai reklamai nustatyti ir Lietuvos Respublikos reklamos įstatyme, Visuomenės informavimo įstatyme. Atkreipiame dėmesį, kad vaistinio preparato reklamos davėjas gali būti tik vaistinio preparato registruotojas ir (ar) jo atstovas. Reklamos gamintojas, tarpininkas ar skleidėjas, išskyrus, kai jie yra reklamos davėjai, gali gaminti, tarpininkauti ar skleisti vaistinio preparato reklamą tik sudarę sutartis raštu su reklamos davėju (Taisyklių 5, 6 punktai). Gyventojams reklamuojant nereceptinius vaistinius preparatus būtina nurodyti Sveikatos apsaugos ministro patvirtintą informaciją ir nuorodas (Lietuvos Respublikos farmacijos įstatymo 50 straipsnio 1 dalies). Reikalavimai gyventojams skirtai reklamai, skleidžiamai leidiniuose yra detalizuoti Taisyklių 12 punkte. Taip pat gyventojams visuomenės informavimo priemonėse leidžiama ir primenamoji vaistinio preparato reklama (tai tokia reklama, kuria siekiama priminti apie vaistinį preparatą). Jei ketinama skleisti primenamąją vaistinio preparato reklamą, tuomet vadovaujantis Taisyklių 7 punktu, primenamojoje vaistinio preparato reklamoje turi būti nurodytas tik vaistinio preparato pavadinimas arba tarptautinis vaistinės medžiagos pavadinimas (jei toks yra), arba prekės ženklas. Primenamoji vaistinio preparato reklama gali būti skleidžiama tik visuomenės informavimo priemonėmis. 9. Ar taikytinos Farmacijos įstatymo nuostatos vaistinėse esančiai gyventojams skirtai reklamai apie kainų nuolaidas? Jei reklamoje esančiame teiginyje nenurodomas joks konkretus vaistinio preparato pavadinimas (pavyzdžiui, „visiems vaistams taikoma 10 proc. nuolaida“, kompensuojamiesiems vaistams 10 proc. nuolaida“ ir t. t.), tuomet tokie teiginiai nėra vertintini kaip konkretaus vaistinio preparato reklama ir minėtai informacijai Farmacijos įstatymo nuostatos, nustatančios reikalavimus vaistinio preparato reklamai, netaikytinos. Tačiau atkreiptinas dėmesys, kad reklama turi atitikti ir Lietuvos Respublikos reklamos įstatymo (toliau – Reklamos įstatymas) nustatytus reikalavimus. Vadovaujantis Reklamos įstatymo 19 straipsnio 1 dalies 1 punktu, ar reklama nėra klaidinanti, kontroliuoja Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba. 10. Kokia informacija turi būti nurodyta, jei vaistinis preparatas gyventojams reklamuojamas per televiziją ar radiją? Nereceptinio vaistinio preparato reklamoje, skleidžiamoje per televiziją ir radiją, turi būti nurodyta ši informacija:
11. Kokia informacija turi būti nurodyta reklamoje, jei vaistinis preparatas gyventojams reklamuojamas internete? Jei nereceptinis vaistinis preparatas yra reklamuojamas interneto svetainėje gyventojams, tuomet turi būti nurodyta ši informacija:
12. Ar skleidžiant vaistinių preparatų reklamą gyventojams internete reklaminiame skydelyje pakanka nurodyti nuorodą, kurią paspaudus, vartotojui būtų pateikiama visa Taisyklių 13 punkte nurodyta informacija? Reklaminiame skydelyje pakanka nurodyti nuorodą, kurią paspaudus, vartotojui pateikiama visa Taisyklių 13 punkte nurodyta informacija (informacija, kurią reikia nurodyti skleidžiant vaistinio preparato reklamą internete, detalizuota atsakyme Nr. 10). 13. Kokia informacija turi būti nurodyta reklamoje, jei vaistinis preparatas gyventojams reklamuojamas leidinyje? Jei nereceptinis vaistinis preparatas yra reklamuojamas gyventojams leidinyje, tuomet turi būti nurodyta ši informacija:
14. Ar nebus pažeidžiami teisės aktų reikalavimai, jei gyventojams bus skleidžiama nereceptinio vaistinio preparato, kurio pavadinimas įrašytas į Kompensuojamųjų vaistinių preparatų kainyną, reklama? Nepaisant to, kad gyventojams nereceptinių vaistinių preparatų reklamą galima skleisti, Farmacijos įstatymo 50 straipsnio 2 dalies 3 punkto nuostata gyventojams skirtoje reklamoje vaistinius preparatus (nepaisant jų stiprumo ar kiekio pakuotėje), kurių pavadinimai įrašyti į sveikatos apsaugos ministro patvirtintą Kompensuojamųjų vaistinių preparatų kainyną, gyventojams skirtoje reklamoje reklamuoti draudžia. Taigi, jei skleidžiama nereceptinio vaistinio preparato, kuris neįrašytas į Kompensuojamųjų vaistinių preparatų kainyną, tačiau į šį kainyną yra įrašytas to paties pavadinimo, bet kito stiprumo ar kiekio pakuotėje vaistinis preparatas, tokia reklama laikoma kaip neatitinkanti minėtos Farmacijos įstatymo nuostatos. 15. Kokie reikalavimai yra nustatyti gyventojams skirtai vakcinų reklamai? Pagal Farmacijos įstatymo 50 straipsnio 2 dalį, reklamuoti receptinius vaistinius preparatus gyventojams draudžiama, išskyrus atvejus, kai vaistinių preparatų gamintojai, gavę sveikatos apsaugos ministro leidimą, vykdo gyventojų skiepijimo programą. Šis leidimas yra išduodamas Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro įsakymas 2008 m. rugsėjo 29 d. Nr. V-935 „Dėl leidimo reklamuoti vakcinas, kai vaistinių preparatų gamintojai vykdo gyventojų skiepijimo programą“ nustatyta tvarka (žr. čia). Vakcinos reklamoje, skirtoje gyventojams, turi būti nurodyta:
16. Ar vaistinių preparatų reklamai, skleidžiamai poliklinikose, troleibusuose, vaistinėse esančiuose monitoriuose yra taikomi tokie patys reikalavimai kaip ir reklamai, skleidžiamai per televiziją? Tokiai reklamai, skirtingai nei reklamai, skleidžiamai elektroninių ryšių tinklais, taikomi Vaistinių preparatų reklamos taisyklės 12 punkto nustatyti reikalavimai. III. Specialistams skirta vaistinių preparatų reklama 17. Kai kurių vaistinių preparatų charakteristikų santraukose 4.4 ir 4.8 skyriuose yra nurodyta ypatingai daug specialiųjų įspėjimų ir atsargumo priemonių, nepageidaujamų reakcijų. Ar būtina visą informaciją nurodyti reklamoje, skirtoje specialistams? Vadovaujantis Vaistinių preparatų reklamos taisyklių 16 punktu, specialistams skirtoje reklamoje turi būti nurodyta svarbiausia informacija apie vaistinį preparatą, atitinkanti vaistinio preparato charakteristikų santrauką. Taigi visos informacijos, esančios vaistinio preparato charakteristikų santraukoje, nurodyti nebūtina. Pavyzdžiui, reklamoje, skirtoje specialistams, rekomenduojame nurodyti labai dažnas, dažnas ir sunkias nepageidaujamas reakcijas. 18. Kokie nustatyti Vaistinių preparatų reklamos taisyklių reikalavimai, susiję su vaistinių preparatų reklamoje naudojamos informacijos iš mokslinės literatūros šaltinių skleidimu ? Vaistinių preparatų reklamos taisyklių 20 punktas reklamoje, skirtoje specialistams, leidžia pateikti citatas, lenteles, kitą iliustruojamąją farmacinę informaciją apie vaistinį preparatą iš mokslinių straipsnių, ši medžiaga turi būti tiksliai pateikta, nurodyti mokslinės literatūros šaltiniai ir atitikti vaistinio preparato charakteristikų santrauką. Informacija vaistinio preparato reklamoje turi būti tiksli, papildyta naujausiais duomenimis, patikrinama ir išsami, kad specialistas galėtų susidaryti nuomonę apie vaistinio preparato terapinę vertę, bei atitikti vaistinio preparato charakteristikų santrauką (Vaistinių preparatų reklamos taisyklių 18 punktas). 19. Ar galima skleisti internete receptinių vaistinių preparatų reklamą gydytojams? Jei receptinių vaistinių preparatų reklama skirta specialistams, tuomet interneto svetainė turi būti įtraukta į Interneto svetainių, kuriose gali būti reklamuojami receptiniai vaistiniai preparatai, sąrašą. Interneto svetainės į šį sąrašą įtraukiamos, vadovaujantis Interneto svetainių įrašymo į Interneto svetainių, kuriose gali būti reklamuojami receptiniai vaistiniai preparatai, sąrašą ir išbraukimo iš jo tvarkos aprašu, patvirtintu 2011 m. balandžio 26 d. Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro įsakymu Nr. V-406 „Dėl Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2006 m. gruodžio 28 d. įsakymo Nr. V-1128 „Dėl vaistinių preparatų reklamos taisyklių patvirtinimo pakeitimo“. Svetainės tvarkytojas turi pateikia Tarnybai atitinkamą paraišką, patvirtintą Valstybinės vaistų kontrolės tarnybos prie Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerijos viršininko 2011 m. gegužės 6 d. įsakymu Nr. 1A-429 „Dėl paraiškos įrašyti interneto svetainę į Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro tvirtinamą interneto svetainių, kuriose gali būti reklamuojami receptiniai vaistiniai preparatai, sąrašą formos patvirtinimo“. Tarnyba turi išnagrinėti pateiktą paraišką ir per 20 darbo dienų nuo paraiškos gavimo Tarnyboje dienos priimti sprendimą dėl siūlymo įrašyti interneto svetainę į Interneto svetainių sąrašą teikimo Sveikatos apsaugos ministrui. 20. Kokie reikalavimai yra nustatyti specialistams skirtai nereceptinio vaistinio preparato reklamai? Ar pakanka informacijos, nurodytos Vaistinių preparatų reklamos taisyklių 12 punkte? Nereceptinio vaistinio preparato reklamoje, kuri yra skleidžiama specialistams, taikomi Vaistinių preparatų reklamos taisyklių 16 punkto reikalavimai. Tokioje reklamoje turi būti nurodyta svarbiausia informacija apie vaistinį preparatą, atitinkanti vaistinio preparato charakteristikų santrauką:
IV. Narkotinių ir psichotropinių medžiagų turinčių vaistinių preparatų reklama specialistams ir farmacinės informacijos apie šiuos vaistinius preparatus skleidimas
21. Ar galima reklamuoti narkotinių ir psichotropinių medžiagų turinčius vaistinius preparatus specialistams? Kuo vadovautis, skleidžiant farmacinę informaciją apie šiuos vaistinius preparatus?
Kadangi Narkotinių ir psichotropinių medžiagų įstatymas yra specialusis teisės aktas Farmacijos įstatymo atžvilgiu, Farmacijos įstatymas informacijos apie vaistinius preparatus, turinčius narkotinių ir psichotropinių medžiagų, teikimui taikomas tiek, kiek to nereglamentuoja Narkotinių ir psichotropinių medžiagų kontrolės įstatymas. Šio įstatymo 6 straipsnio 1 dalis nustato narkotinių ir psichotropinių medžiagų (t. y. vaistinių preparatų, kurių sudėtyje yra narkotinių ir psichotropinių medžiagų) reklamos draudimą. Farmacinę informaciją apie šiuos vaistinius preparatus galima skleisti vadovaujantis Farmacijos įstatymo 48 straipsnio nuostatomis
Pastaba. Atkreipiame dėmesį, kad į Tarnybos kompetenciją neįeina įstatymų ar kitų teisės aktų nuostatų aiškinimas, todėl šiose rekomendacijose pateikiama tik Tarnybos specialistų nuomonė.
|
Paskutinis atnaujinimas: 2022-05-27 13:18:39 |
© Valstybinė vaistų kontrolės tarnyba. Biudžetinė įstaiga. Studentų g. 45A,Vilnius, tel. 85 263 92 64, faks. 85 263 92 65, el. paštas [email protected]
Juridinio asmens kodas 191351864, Duomenys apie Valstybinę vaistų kontrolės tarnybą kaupiami ir saugomi Juridinių asmenų registre.
Sprendimas: Idamas. Naudojama Smart Web sistema.